Monday, May 2, 2011

~ pengalaman temuduga spa ~


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Lama btol tak update blog ni. bukan nye ape, malas nk perah otak. teruk tol la diriku ini.
tanggal 26 April 2011 ada satu pengalaman bernilai yang aku dapat.
macam yang dah tertulis kat title atas tuh la. actually hari tu ada interview under suruhanjaya perkhidmatan awam. aku dapat 4 pilihan drpd 5 yang aku mintak. tapi ok la tuh drpd x dpat langsung kn. dan temuduga ni bagi aku satu pengalaman yang tak pernah aku dapat sepanjang aku hidup 18 tahun ni.

interview tu dibuat di kolej kejururawatan kuala terengganu.
memang 1st time la masuk kwsan tu. first aku buat insak. 227 soalan in 40 minutes. terketar tangan nk lorek kertas OMR tu. tapi syukur Alhamdulillah aku dpat habiskan in time la.
tak susah. soalan tu just tnye psal minat. jwab spontan and fikir rasional je la.

selepas tu, sesi temuduga. kiteorg dibahagi kpada 3 group.
ikut LTD kiteorg la n aku dlam LTD 15. turn aku yang ke-7 and mase tu aku jadi
kalot coz semua sijil yang original tertinggal kat rumah. keluar je drpd dewan hikmah tu, trus je ak kol abah nk mtak tlong. and,,, syukur sangat2 sbb abh dpat hantar sblm turn ak.
mmg pengajaran utuk aku la ni. padahal mase tu dah terketar tangan.
dlam aty cm pasrah je la klu x smpat dpat sijil yang asal. nseb baik tak terkucil je lagi.

in 30 minutes later la kot, turn aku pn smpai la. tgu la loceng brbunyi bru la ak masuk.
mmg sopan gler mse tu. tak taw nk kte pe. langkah pn rse cm senget sebelah.
tp buat slumber je la. n then aku greet la kat interviewer tu.
lpas tu dy suh dduk n so on la. ak terkejut sgt2 sbb dy tnye simple questions.

ceritakan latar belakang anda.
anak cikgu?
apa yang anda lakukan sblm dtang temuduga?persediaan anda??
knapa tak pilih profesion guru?
apa yang mendorang anda minat bidang ni?
apa yang anda tahu tentang AIDS?
apakah peribadi doktor yang berdedikasi?
apa ciri2 doktor yang baik?
kenapa anda nk ambk profesion ni?
pada pendapat anda....?

heyy tak ada isu semasa???tak tanya pn siapa menteri kesihatan and so on. but actually
aku pn tak taw mne about those things. haha. i'm very2 grateful lah.

bnyak bnde yang kite pndai cover. contoh soalan tentang persediaan kita tu. klu nk kire
mmg just a simple questin kan. tapi mmg interviewer tu nk uji kite, dy akan tnye tak buat research ke kat hospital sblum dtang sini?
aduhaii....mmg kne sebijik la kat batang hidung.

then, greet doktor yang baik mcm mana. klu orang yang tak thu stu pn mcm aku mmg kne kelentong bnyak sket la. seingat ak la, tak ade dlan silibus pn yang aku bace sblum dtang interview. ak ckap la kne tegas, dedikasi n so on la yang terlintas kat kepala ni.
mcam ak, just ingat kat mak sdare aku yang dah jd doktor tu n ak pn describe cmne..
kehkehkeh. kelentong lagi~

soalan tentang knape nk ambk bdang ni sbgai profesion lak,
aku kte


"parents saya selalu kate saya ada bakat nk ambik bidang perubatan.
sjak kcil lagi sy dahdidedah kan dengan bidang ni.
sy ade mnat yang mendlam. saya suka merawat orang."


and mcm2 lg jwpan yang aku berikan. aku pn tak thu nak kata mcm mne.
tapi, plihan 1st aku mmg aku tlis penolong pegawai farmasi, and then dy tukarkan ke penolong pegawai perubatan. mmg jenuh nk bg reason knape tak tlis perubatan tp tlis farmasi.

tp, at lastly ak dgr cik salwa tu ckap,


"awak orang yang pertama bg respons camni.
saya harap kalau awk terpilih awak akan buat yang terbaik."


fuuhhhh. lega gler2 ble kuar drpd that room. hehehe. pas2 rmai plak yang serbu ng tnye cmne jnis soalan yg dy tnye. wish me da best n pray for me, k~
hrap2 ade peluang yang terbuka utk ak kat spa ni.

n then, aku pn story2 la kat abh mse otw blik umah.
n abh kte klu ikutkan drpd my story tu, dy rse Insya-ALLAH aku dpat.
sbb sblm 2 dy dgr ank murid dy sembang ngan si polan ni, dat si polan ni tak dpat jwab bile interviewer tu tnye siapa timbalan menteri kesihatan.
i'm very5 grateful sgt4...mmg x thu nk ckap mcm mne betapa syukurnya ak
sbb tak ditanya soalan yang macam 2..


that's all..
bubye~

SMILE!!!















No comments:

Post a Comment